AKTIVITI 9
TAJUK : BOTOL- BOTOL TUMBANG
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran murid dapat
menggolek objek ke sasaran
dengan tepat.
TEMPOH MASA: 30 minit
BAHAN
: Bola, botol plastik
SET INDUKSI:
1. Semasa di dalam kelas
guru menunjukkan video permainan bowling dan keratan akhbar tentang permainan
bowling.
2. Guru bersoaljawab
tentang permainan tersebut.
·
“Pernahkah kamu lihat permainan ini?”.
·
“Di mana biasanya permainan ini dijalankan?”.
·
“Kamu nak main tak permainan ini?”.
AKTIVITI
PERMAINAN:
1. Guru menyediakan 10
biji botol plastik bersaiz sama.
2. Botol- botol tersebut
akan disusun seperti segitiga.
3. Guru menyediakan bola
untuk baling pada botol tersebut.
4. Jarak yang sesuai
antara kedudukan botol dan garis lontaran adalah 5- 10 meter.
5. Bagi pengajaran
individu murid akan membaling bola ke arah botol secara bergilir- gilir.
6. Bagi pengajaran
kumpulan, guru boleh membentuk 2- 5 kumpulan kecil bersesuaian dengan jumlah
murid.
7. Murid/ kumpulan yang
berjaya mengumpul dan menjatuhkan botol yang paling banyak akan dikira
pemenang.
PENUTUP:
1. Guru mengumpulkan
murid dalam kumpulan dan membuat aktiviti penyejukan badan.
2. Guru boleh juga
menyanyi bersama- sama murid semasa berjalan pulang ke kelas.
CATATAN:
1. Guru boleh
memperbagaikan jenis bola mengikut kesesuaian murid (bola jarring, bola sepak,
bola takraw an lain- lain).
No comments:
Post a Comment