AKTIVITI 12
TAJUK : MANA HURUF BESAR SAYA
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran murid dapat berlari
dengan lakuan yang
Betul sambil memadamkan huruf kecil
dengan huruf besar.
TEMPOH MASA: 40 minit
BAHAN : 2 buah meja – untuk letak kad manila dan
bakul berisi huruf.
Blue tack – telah dilekatkan pada
belakang setiap kad.
Bakul kecil – 2 buah
Kad- kad huruf besar- isikannya di dalam
bakul
Gelung rotan – 4, wisel dan jam randik
SET INDUKSI:
1. Murid berbaris dan
dibawa ke padang oleh guru.
2. Murid membuat bulatan
besar dan guru/ ketua murid membimbing mereka menjalankan aktiviti memanaskan
badan.
3. Guru membuat tunjuk
cara berlari dengan lakuan yang betul dan beberapa orang murid diminta
melakukannya.
LANGKAH PENGAJARAN:
1. Susun murid dan
peralatan seperti di bawah.
(Kumpulan A) (Kumpualn B)
![]() |


![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||
![]() |
|||||||||


![]() |
2. Arahan permainan:
·
Apabila wisel ditiup, murid paling hadapan dari kedua-
dua kumpulan A dikehendaki berlari ke arah meja dan memilih satu kad huruf
besar di dalam bakul. Kad tersebut perlu dipadankan dengan salah satu huruf
kecil yang telah ditulis pada kad manila. (semua kad huruf besar dalam bakul
perlu dilekatkan ‘blue tack’ dibelakangnya).
·
Apabila selesai melekatkannya, murid tersebut
dikehendaki terus berlari ke hadapan untuk mencuit tangan rakan kumpulan B.
·
Murid hadapan dari kumpulan B akan meneruskan aktiviti
seperti di atas. (Aktiviti ini melibatkan murid berlari secara ulang alik
sehingga wisel dibunyikan dalam masa 5- 8 minit.
·
Murid yang menunggu giliran iaitu yang paling hadapan
dikehendaki bergerak masuk ke dalam gelung rotan.
·
Markah diberi berdasarkan kepada jumlah jawapan yang
betul.
·
Guru boleh menjalankan aktiviti ini untuk beberapa
pusingan.
PENUTUP:
1. Mengira markah yang
telah dikumpulkan bersama- sama. Murid mentebut kumpulan mana yang mendapat
markah yang lebih tinggi. Kumpulan yang mendapat markah yang lebih tinggi
adalah pemenang.
2. Aktiviti penyejukan
badan.
3. Mengemas peralatan.
CATATAN:
1. Masa permainan adalah
mengikut kesesuaian.
2. Boleh dijalankan
beberapa pusingan.
3. Di samping murid
dilatih dengan lakuan yang betul, murid dapat memperkukuhkan kemahiran mengenal
huruf kecil dan huruf besar.
No comments:
Post a Comment