AKTIVITI 10
TAJUK : KETINTING AISKRIM
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran murid dapat berjengket
dengan
menggunakan sebelah kaki dan mengimbang
badan semasa
melompat.
TEMPOH MASA: 30 minit
BAHAN : Kad nombor 1- 5
Token (mengikut bilangan pemain)
Rajah ketinting
Kad senarai semak
SET INDUKSI:
1. Guru membawa murid ke
gelanggang.
2. Murid membuat bulatan
besar dan melakukan senaman ringkas bagi memanaskan badan.
3. Kemudian murid akan
diperdengarkan dengan muzik rancak.
4. Minta murid
berjengket dan menari bebas mengikut muzik tersebut.
PERMAINAN
KETINTING:
1. Guru melukis 5 set
garisan ketinting menggunakan kapur dan minta murid perhatikan garisan
tersebut.
2. Kemudian guru menulis
nombor 1- 5 pada setiap petak ketinting tersebut.
3. Murid diberi satu
token daripada pundi kacang berlainan warna.
4. Murid yang mendapat
undian pertama akan memulakan permainan ini. Murid tersebut hendaklah melontar
tokennya ke mana- mana nombor yang terdapat pada ketinting.
5. Sekiranya murid
tersebut melontar ke dalam petak nombor 3, maka murid tersebut hendaklah
melompat bermula dari petak 1, 2
tinggalkan petak 3, seterusnya melompat ke petak 4 dan 5.
6. Setelah itu murid
tersebut berpusing balik dan mengambil token di petak nombor 3 tadi dan boleh
memijak petak tersebut hingga ke petak 1.
7. Setelah murid
menamatkan permainannya, murid tersebut dikehendaki mengambil kad nombor yang
sama dengan nombor yang telah dipilih pada petak ketinting tadi. Kemudian dia
menunjukkan kepada guru nombor tersebut.
8. Setelah itu, murid
hendaklah menulis nombor tersebut pada kedudukan namanya sendiri pada senarai
semak yang disediakan.
NAMA MURID
|
SKOR
|
SKOR
|
SKOR
|
JUMLAH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Contoh senarai semak
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Contoh kad nombor
PENUTUP:
1. Selepas aktiviti ini
guru dan murid boleh bersama- sama mengira jumlah skor yang diperolehi.
2. Guru juga harus
menerangkan permainan ini adalah permainan tradisional yang harus dipelihara.
CATATAN:
1. Guru boleh membuat
bentuk ketinting lain yang dirasakan sesuai dengan tradisi setempat.
No comments:
Post a Comment