AKTIVITI 14
TAJUK : MARI KITA GOLEK, LEMPAR DAN BAWA
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran murid dapat menjatuhkan
skital dengan
menggunakan bola,
menggolek bola memasuki lubang dan
membawa bola ping pong di dalam sudu
sambil berjalan.
TEMPOH MASA: 40 minit
BAHAN : Skital kecil, gelung rotan, bola hoki,
sudu, bola ping pong, wisel,
Bola besar/ sederhana besar.
1. arahan permainan:
·
Apabila wisel ditiup, murid paling hadapan akan mula
berlari ke stesen 1 untuk menjalankan aktiviti. (2 tempat perlawanan berjalan
serentak).
*bola yang tidak memasuki lubang akan
dikembalikan semula kepada murid tersebut oleh penjaga stesen untuk digolek
sehingga masuk.
·
Setelah bola tersebut memasuki lubang, murid ini akan
terus berlari ke stesen 2 untuk menjalankan aktiviti.
·
Apabila skital dapat dijatuhkan, murid ini akan terus
berlari ke stesen 3 untuk menjalankan aktiviti berikutnya. Setelah berjaya
membawa bola ping pong sambil berjalan, murid ini dikehendaki berlari mencuit
tangan pemain kedua.
·
Aktiviti di atas diteruskan sehingga semua pemain
menjalankan aktiviti dan kumpulan yang paling awal menamatkan permainan
dianggap sebagai pemenang.
PENUTUP:
1. Guru mengumumkan
kumpulan yang memenangi perlawanan tersebut.
2. Menyemai nilai- nilai
murni di dalam permainan.
3. Aktiviti penyejukan
badan.
4. Mengemas peralatan.
CATATAN:
Tugas penjaga
stesen 1
1. Bola yang tidak
memasuki lubang akan dikembalikan semula oleh pejaga stesen kepada murid
berkenaan untuk digolek sehingga masuk.
2. Menyerahkan bola
kepada pemain berikutnya.
Tugas penjaga stesen 2
1. Bola yang tidak
terkena pada sasaran akan dikembalikan semula oleh penjaga stesen kepada pemain
sehingga ia berjaya.
2. Membetulkan semula
kedudukan skital yang telah dijatuhkan kepada keadaan asalnya.
3. Menyerahkan bola
kepada pemain berikutnya.
Tugas penjaga
stesen 3
1. Memberikan sudu dan
bola ping pong kepada pemain.
2. Selepas tamat
permainan pertama, pemain kedua boleh dijalankan dengan cara menukarkan penjaga
stesen sebagai pemain dan pemain tadi menjadi penjaga stesen.
No comments:
Post a Comment