AKTIVITI 4
TAJUK : BOLA AIR
OBJEKTIF : Pada akhir pembelajaran murid dapat
menyambut objek dengan
Menggunakan dua
belah tangan.
TEMPOH MASA: 60 minit
BAHAN
: Belon, air, cawan palstik, baldi, jarum peniti.
SET INDUKSI:
1. Guru membawa murid ke
padang.
2. Guru membawa plastik
hitam yang berisi belon yang sudah ditiup.
3. Guru meminta murid
merasa menggunakan tangan, teka apakah objek yang dibawa oleh guru.
4. Pilih seorang murid
dan minta murid cucuk dengan jarum peniti objek tersebut (dengan pemerhatian
guru).
5. Apabila belon pecah,
buka plastik dan lihat belon yang sudah pecah.
6. Tiup satu belon dan
ikat. Guru berbual dengan murid tentang belon tersebut.
·
“Apakah nama objek ini?” ..............belon
·
“apakah yang ada dalam belon ini?” ............udara
·
“Kenapa belon ini pecah?” ............dicucuk jarum, tekanan luar dan
dalam berbeza
·
“Nyatakan perbezaan saiz sebelum dan selepas belon ini
pecah?”
.............besar/kecil
·
“Apakah bunyi yang terhasil sebelum dan selepas belon
ini pecah?”...........minta murid buat bunyi tersebut.
JOM MAIN ISI AIR
DALAM BELON
1. Murid berbaris dalam
kumpulan iaitu 3 kumpulan.
2. Guru menyusun gelung
rotan di hadapan setiap kumpulan dan meletakkan satu baldi air dan satu cawan
plastik.
3. Pada jarak 5 meter
letak satu gelung rotan dan satu belon.
4. 4 orang murid akan
menunggu di stesen 1 dan seorang lagi menunggu di stesen 2.
5. Peserta pertama akan
mencedok air dan membawa dengan cawan ke stesen 2.
6. Apabila sampai di
stesen 2, murid akan menuang air ke dalam belon yang dipegang oleh rakan di
stesen 2.
7. Kemudian murid
pertama akan berpatah balik ke stesen 1 dan peserta
ke-2 mengulangi langkah yang sama
sehingga belon dipenuhi air.
8. Apabila belon
dipenuhi air dan saiznya besar, guru menolong murid mengikat belon tersebut.
PENUTUP:
Apabila selesai
aktiviti ini guru boleh minta murid pecahkan belon yang berisi air dan lihat
perubahan yang berlaku. Guru buat rumusan daripada aktiviti dan menyatakan
nilai- nilai murni kerjasama dalam setiap kumpulan.
No comments:
Post a Comment