Wednesday, 3 October 2012


AKTIVITI 13

TAJUK                : MARI MAIN UNDUR- UNDUR
OBJEKTIF          : Pada akhir pembelajaran murid dapat berjalan mengundur sambil
                             membawa bola.
TEMPOH MASA: 40 minit
BAHAN               : Bola besar- 2biji,
                               Gelung rotan- 4
                               Tali raffia- untuk laluan

SET INDUKSI:
1.    murid berbaris dan dibawa ke padang oleh guru.
2.    Murid membuat bulatan besar dan guru/ ketua murid membimbing mereka menjalankan aktiviti memanaskan badan.
3.    Guru membuat tunjukcara berjalan mengundur dengan lurus.




AKTIVITI:
1.    Susun murid dan peralatan.
2.    Arahan permainan:
·         Wisel ditiup dan murid paling hadapan dari kdua- dua kumpulan A dikendaki berjalan mengundur mengikut laluan yang telah dibuat secara serentak ke arah murid kumpulan B sambil memegang bola.
·         Apabila sampai pada murid pertama di kumpulan B, murid A ini dikendaki memberikan bola tersebut melalui atas kepalanya dan diambil oleh murid B. (semasa ini murid B mengadap ke hadapan dan murid A masih dalam keadaan membelakangkan murid B)
·         Apabila murid B mendapat bola tersebut, ia akan memusingkan badannya dan mengundur sambil membawa bola tersebut kepada murid kumpulan A di hadapannya. Bola diberikan melalui kepalanya seperti yang telah diterangkan di atas.
·         Aktiviti ini berterusan sehingga semua murid menjalaninya.
·         Kumpulan yang paling awal menamatkan permainan dianggap sebagai pemenang.

CATATAN:
1.    Semasa pemain mengundur dan sampai pada rakannya, pemain tersebut dikehendaki berhenti dan memberikan bola yang dipegang melalui kepalanya.
2.    Murid yang mendapat bola dari rakannya, dikehendaki memusingkan badan dan terus berjalan secara mengundur.
3.    Murid yang telah selesai menjalankan aktiviti dikehendaki duduk di barisan belakang kumpulan. (supaya tidak keliru dengan murid yang belum menjalankan aktiviti).
4.    Tali digunakan untuk mempasikan murid- murid dapat mengundur dengan lurus.















No comments:

Post a Comment